• Aankoopkeuring
  • (Vaste) Taxatie
  • Osmose onderzoek
  • Huiddiktemeting
  • Opleveringskeuring
  • Garantiekeuring
  • Bouwbegeleiding
  • Cascokeuring
  • Motorkeuring
  • Deelexpertise
  • Contra-expertise
  • Deskundige bij geschillen
  • Buitenlandse keuringen
  • EMCI gecertificeerd
  • HISWA Qualified
  • Meetapparatuur
  • Expert panel Zeilen
  • HISWA expertise Voorwaarden
  • Home
  • Wie is Koos Blonk?
  • Auteur
  • Contact
  • stuur email
  • Referenties
LinkedIn Twitter
Home » Smeerolie analyse van scheepsmotoren en keerkoppelingen

Smeerolie analyse van scheepsmotoren en keerkoppelingen

Smeerolie zorgt voor smering, conservering en het koelen van motoronderdelen en stroomt vrijwel langs alle draaiende delen van de motor. Omdat de smeerolie eigenlijk de bloedsomloop van de motor is zegt de staat van de smeerolie veel over het inwendige van motor. Tijdens het circuleren door de motor is een goede smeerolie in staat veel stoffen en deeltjes op te nemen en te transporteren. Dat is onder andere de reden dat er bij twijfel over de inwendige staat van de motor een smeerolie analyse wordt uitgevoerd.

Het smeeroliemonster wordt genomen als de motor warm is en wordt via een schone slang in een speciaal flesje gezogen. Meestal wordt hiervoor gebruik gemaakt van de peilstok opening waarin dan een dunne aanzuigslang wordt gestoken. Het smeeroliemonster wordt in een laboratorium onderzocht op de aanwezigheid van ‘vreemde’ stoffen. Met andere woorden; stoffen die niet in schone ongebruikte motorolie voorkomen. Vervolgens wordt bekeken of de concentratie van deze vreemde stoffen overeenkomt met de gemiddelde hoeveelheid in combinatie met het aantal draaiuren dat de smeerolie in de motor heeft gezeten.

Globaal wordt er bij een smeerolie analyse naar het volgende onderzoek gedaan:

Analyse item Opmerkingen/ mogelijke oorzaken
Het identificeren van het type smeerolie
Slijtagesnelheid van motoronderdelen is alleen zinvol en betrouwbaar bij het regelmatig uitvoeren van smeerolieanalyses op vaste tijdstippen en gelijke intervallen/draaiuren
Verdunning van de smeerolie met vloeistoffen zoals brandstof, water en koelvloeistof Kan duiden op interne lekkages van pakkingen en leidingen. Sporen van brandstof kunnen tevens duiden op defecte verstuivers
Aanwezigheid van bepaalde metalen zoals ijzer,chroom,lood, aluminium etc. Duidt op slijtage van cilindervoeringen, zuigerveren, lagers en dergelijke
Aanwezigheid van stoffen die niet van het inwendige van de motor zelf kunnen komen zoals zand en stof. Kan bijvoorbeeld duiden op defecten van het luchtfilter
Vervuiling van de smeerolie door niet in de olie oplosbare delen zoals bijvoorbeeld roet Duidt op een onvolledige verbranding mogelijk veroorzaakt door te weinig compressie


Als u opdracht geeft voor een smeerolie analyse komt Blonk Jachtexpertise bij u aan boord een smeeroliemonster opnemen en zorgt daarna dat dit monster in een laboratorium wordt onderzocht en geanalyseerd. De analyseresultaten worden voor u in een ‘leesbaar’ rapport verwerkt en aangevuld met een duidelijke conclusie en eventuele aanbevelingen.