• Aankoopkeuring
  • (Vaste) Taxatie
  • Osmose onderzoek
  • Huiddiktemeting
  • Opleveringskeuring
  • Garantiekeuring
  • Bouwbegeleiding
  • Cascokeuring
  • Motorkeuring
  • Deelexpertise
  • Contra-expertise
  • Deskundige bij geschillen
  • Buitenlandse keuringen
  • EMCI gecertificeerd
  • HISWA Qualified
  • Meetapparatuur
  • Expert panel Zeilen
  • HISWA expertise Voorwaarden
  • Home
  • Wie is Koos Blonk?
  • Auteur
  • Contact
  • stuur email
  • Referenties
LinkedIn Twitter
Home » Diktemeters voor vlakdiktemetingen van stalen en aluminium boten en jachten

Diktemeters voor vlakdiktemetingen van stalen en aluminium boten en jachten

Blonk Jachtexperise beschikt over een aantal geavanvceerde diktemeters waarmee de vlakdikte van stalen en alumium boten en jachten gemeten kan worden zonder dat hiervoor de coating of het verfsysteem plaatselijke verwijderd hoeft te worden. De diktemeters zijn speciaal geselecteerd voor het het gebruik in de jachtbouw en de jachtexpertise en zijn voorzien een A-scan en een B-scan weergave. De meters zijn voorzien van recente callibratie certificaten en zijn goedgekeurd door toonaangevende klassebureaus.


Dakota CMXDL+ Colour

Deze hoogwaardige diktemeter is de meest uitgebreide meter van Dakota Ultrasonics en heeft zich ruimschoots bewezen in de jachtexpertise, beroepsvaart en offshore. De meter beschikt maar liefst over vijf verschillende meetmodes waardoor voor elke situatie een geschikte meetmode beschikbaar is. Deze materiaaldiktemeter kan door verf- en coatinglagen de dikte van staal en alumium meten. Afhankelijk van de gebruikte probe (meetsensor die op het te meten materiaal wordt geplaatst) is het bereik in staal en aluminium 1,65- 50 mm. De dikte van de intacte verf- of coatinglaag mag maximaal 2 mm bedragen. Omdat elke situatie anders is, beschikt Blonk Jachtexpertise over verschillende soorten probes (meetkoppen) waardoor de meter optimaal kan worden toegepast. De meter is voorzien van een full colour display en kan de gemeten waarden in een A-scan of B-scan kunnen worden weergegeven.

Een A-scan is een grafische weergave van het meetsignaal inclusief valse echo's enandere storingen waardoor de meting op juistheid beoordeeld kan worden. Dit is zeer belangrijk omdat alleen dan echt zeker is dat aleen de dikte van hetstaal of alumium wordt gemeten. De B-scan is een grafische weergave van de doorsnede van het gemeten materiaal. Hiervoor worden zeer snel achter elkaar diktemetingen uitgevoerd waardoor er een beeld van de materiaaldikte onstaat en dunnere gedeelten of putten snel en doeltreffend kunnen worden opgespoord.



Dakota PR8

De Dakota PR8 is een diktemeter die zeer geschikt is voor metingen direct op staal, aluminium en een aantal andere materialen. Als er bij metingen door verf- of coatinglagen punten worden gevonden waar twijfel is over de meting of over de materiaaldikte dan wordt soms besloten om de het verfsysteem toch zeer plaatselijk te verwijderen en kan met de PR8 snel en effectief de dikte worden gemeten. De PR8 is voorzien van een scanfunctie en slaat de laagst gemeten waarde op. Daarnaast is de PR8 zeer geschikt voor het meten van relatief dun plaatmateriaal tot circa 1 mm dik.


Cygnus 4

De Cygnus 4 is een bijzonder krachtige materiaaldiktemeter die net als de Dakota CMXDL+ Colour de dikte van het metaal kan meten door de verflagen heen. Deze meter geeft direct de dikte van het metaal aan en het is dus niet nodig om de plaatsen waar gemeten wordt kaal te maken. Het grote voordeel van de Cygnus 4 is het krachtige meetsigaal dat de meter zeer geschikt maakt voor het meten op onderwaterschepen waarop dikke verflagen zijn aangebracht. De Cygnus 4 meet zelfs door dikke plamuurlagen mits deze lagen nog goed op de romp hechten. Speciaal voor deze situaties beschikt de Cygnus 4 over een 'Deep Coat mode' waarmee het meetsignaal zo krachtig kan worden ingesteld dat er door verf- en plamuurlagen tot circa 6 millimeter dik de metaaldikte kan worden gemeten. Ook voor deze meter beschikt Blonk Jachtexpertise over verschillende meetkoppen met unieke flexibele membraan technologie waardoor altijd de juiste meetkop voorhanden is.